Резолюція: Європарламент пов'язав справу Тимошенко з підписанням угоди про Асоціацію

Європейський парламент у четвер простою більшістю підтримав об'єднану резолюцію щодо України. Голосування відбулося в рамках пленарного засідання в Страсбурзі без обговорення.
У резолюції Європейський парламент (ЄП) рекомендує Європейській Комісії провести зустріч із президентом України Віктором Януковичем до саміту Україна-ЄС задля «відновлення конструктивного діалогу», передає «Інтерфакс-Україна».
— Резолюція Європарламенту – це останнє попередження Януковичу, вважає Немиря
— Янукович позбавить українців Європи, якщо не перегляне свою позицію, каже євродепутат
— МЗС бачить в Резолюції Європарламенту визнання «права України претендувати на членство в ЄС»
— В ПР вважають голосування Європарламенту щодо України її перемогою
— МЗС: Янукович вирушить до Брюсселя, коли буде проект договору з ЄС про асоціацію
— У МЗС побачили підтримку євроінтеграційного курсу України в резолюції Європарламенту
— Текст резолюції Європарламенту
«ЄП вважає, що зустріч із президентом Віктором Януковичем дала б змогу вирішити серйозні проблеми та відновити конструктивний діалог, який може привести до парафування угоди про асоціацію за наявності значного прогресу в подоланні технічних і політичних перешкод, і закликає Раду ЄС та Європейську Комісію призначити зустріч напередодні саміту Україна-ЄС у грудні», — йдеться в документі. Цей пункт є одним із завершальних у резолюції.
Йому передують інші положення, які охоплюють діапазон двосторонніх відносин: починаючи від стратегічного рівня — визнання українських прагнень щодо членства в ЄС — до рекомендацій про розслідування можливих помилок під час ухвалення рішень на рівні уряду в спеціальних парламентських комісіях.
«ЄП вважає, що поглиблення відносин між Україною та ЄС і європейська перспектива в Україні мають велике значення для обох сторін. ЄП визнає українські прагнення відповідно до ст.49 договору про ЄС за умови досягнення всіх критеріїв, зокрема принципів демократії, поваги до прав людини, фундаментальних свобод і верховенства права», — йдеться в документі.
Стосовно справи екс-прем'єра Юлії Тимошенко ЄП «глибоко шкодує, що вирок Тимошенко є порушенням прав людини і зловживанням судовою системою для політичного переслідування провідного опозиційного політика». У зв'язку з цим у ЄП зазначають, що застосований до Тимошенко закон було ухвалено ще за радянських часів, а статті 364 та 385 не відповідають європейським стандартам і стандартам ООН.
«ЄП наполегливо закликає українську владу забезпечити справедливий, прозорий і неупереджений судовий процес у разі апеляції Тимошенко та в інших судових процесах стосовно членів колишнього уряду. ЄП наполягає на тому, щоб Тимошенко було надано можливість реалізувати своє право на повноцінну участь у політичному процесі і нині, і на майбутніх виборах в Україні», — йдеться в резолюції.
ЄП висловлює занепокоєння у зв'язку з тим, що суд над Тимошенко «суперечить проголошеній українським керівництвом відданості демократії та європейським цінностям».
«ЄП вважає, що якщо вирок стосовно Тимошенко не буде переглянуто, це поставить під загрозу укладення угоди про асоціацію та її ратифікацію, відсуваючи країну ще далі від здійснення своєї європейської перспективи», — йдеться в резолюції.
Крім того, ЄП висловлює занепокоєння щодо утримання під вартою екс-глави МВС Юрія Луценка та інших подібних випадків.
У зв'язку з цим ЄП наполягає на тому, щоб усі судові справи стосовно колишніх і нинішніх високопоставлених чиновників уряду проводилися відповідно до європейських стандартів справедливості, неупередженості, прозорості та незалежності.
Крім того, ЄП висловлює занепокоєння у зв'язку з «деякими ознаками згортання демократичних свобод, а також використанням державних установ для політичного реваншу».
«ЄП стривожений повідомленнями про погіршення стану свободи ЗМІ та плюралізму і закликає владу вжити всіх необхідних заходів для захисту цих важливих аспектів демократичного суспільства та утриматися від будь-яких спроб контролювання, прямого чи непрямого, національних засобів масової інформації», — йдеться в резолюції.
ЄП також наголошує, що зміцнення верховенства права та проведення внутрішніх реформ, зокрема боротьби з корупцією, є необхідними не лише для укладення угоди про асоціацію та поглиблення відносин між Україною та ЄС, а й для зміцнення демократії в Україні, а також для ратифікації угоди.
Водночас ЄП схвалює угоду, якої було досягнуто щодо всебічної та всеосяжної зони вільної торгівлі, та «розглядає цю домовленість як надійну основу для можливого завершення переговорів щодо угоди про асоціацію з Україною».
ЄП також рішуче підтримує рекомендації, викладені у висновку Венеціанської комісії щодо проекту закону про парламентські вибори, і вважає за необхідне, щоб ці рекомендації було прийнято та реалізовано повністю, що також передбачає участь опозиції та громадянського суспільства.
«ЄП закликає всі політичні сили в Україні провести справедливу та прозору дискусію щодо процесів ухвалення політичних рішень, наполягаючи на тому, що розслідувати можливі прорахунки у процесі ухвалення політичних рішень має парламентська слідча комісія», — рекомендує Європейський парламент.
У МЗС побачили підтримку євроінтеграційного курсу України в резолюції Європарламенту
Міністерство закордонних справ України заявляє, що резолюція Європарламенту свідчить про підтримку євроінтеграційного курсу України.
«Резолюція є свідченням того, що євроінтеграційний курс України не зупинено», — сказав на брифінгу в четвер у Києві директор департаменту інформаційної політики МЗС Олег Волошин.
Він наголосив, що в МЗС України оцінюють цю резолюцію як успіх для країни, оскільки в ній містяться заклики надання Україні європейської перспективи.
Волошин зазначив, що Київ дослухається до оцінок українських внутрішньополітичних процесів з боку ЄС. Він звернув увагу на те, що Європейський парламент закликав Європейську комісію надати конкретне сприяння Україні у реформуванні судової системи, а не тільки давати оцінку тим чи іншим рішенням судів.
Також Міністерство закордонних справ України не вимагає від Європейського Союзу визначення конкретної дати вступу України в ЄС, а хоче ясності в термінах дії Угоди про асоціацію.
«Ми не вимагали на переговорах конкретної дати вступу в ЄС. Йшлося про завершення дати дії Угоди про асоціацію», — сказав Волошин.
«Ми не хочемо безстрокової угоди», — наголосив він.
За його словами, у разі визначення конкретної дати завершення дії Угоди, у європейських країн буде привід змінити формат відносин з Україною у бік більшої інтеграції.
Раніше Волошин заявив, що президент України Янукович відвідає Брюссель після завершення основної частини переговорів щодо зони вільної торгівлі з Європейським Союзом. Він зазначив, що МЗС сподівається, що візит Януковича відбудеться до саміту, на якому буде розглядатися підписання договору про ЗВТ з ЄС.
Раніше повідомлялось, що Януковича може бути запрошено до Брюсселя на третій тиждень листопада. 18 жовтня лідери ЄС ухвалили рішення перенести зустріч з президентом України Януковичем до кращих умов.
Текст резолюції Європарламенту
Європейський Парламент:
— беручи до уваги свої попередні резолюції по Україні;
— беручи до уваги регулярний Звіт про прогрес України в 2010 році та Огляд ЄПС від 25 травня 2011 року;
— беручи до уваги заяву свого президента щодо засудження колишнього Прем’єр-міністра України Тимошенко 11 жовтня 2011 року;
— беручи до уваги заяви Верховного представника Кетрін Ештон від 11 жовтня та 5 серпня 2011 року від імені Європейського Союзу стосовно вироку у справі Тимошенко;
— беручи до уваги Спільну декларацію Саміту Східного партнерства, який відбувся у Варшаві 29-30 вересня 2011 року;
— беручи до уваги Угоду про партнерство і співробітництво (УПС) між Європейським Союзом та Україною, яка вступила в силу 1 березня 1998 року, а також поточні переговори щодо Угоди про асоціацію (УА), яка включає в себе Угоду про глибоку всеохоплюючу зону вільної торгівлі, що має замінити УПС;
— беручи до уваги Національну індикативну програму на 2011—2013 роки для України,
— беручи до уваги Правило 110 (4) свого Регламенту,
a. оскільки ЄС виступає за стабільну та демократичну Україну, яка поважає принципи соціальної ринкової економіки, верховенство права та права людини, захищає меншини та гарантує фундаментальні права; оскільки внутрішня політична стабільність України, в тому числі фокус на внутрішніх реформах та повагу до верховенства права, яке передбачає справедливі, неупереджені та незалежні судові процеси, є передумовою для подальшого розвитку відносин між ЄС та Україною;
b. оскільки однією з основних зовнішньополітичних цілей Європейського Парламенту є покращення та сприяння відносинам з Україною та зміцнення Європейської політики сусідства, яка має на меті заохочення політичних, економічних та культурних відносин між країнами, яких вона стосується, та ЄС і його державами-членами;
c. оскільки рішення Печерського районного суду в Україні від 11 жовтня 2011, яким колишнього Прем’єр-міністра Тимошенко було засуджено до семи років ув’язнення, було заборонено їй ще протягом трьох років займатись політичною діяльністю, стягнуто штраф у розмірі 200 мільйонів доларів та конфісковано все її майно, широко вважається актом помсти, або спробою за допомогою кримінальної судимості та ув’язнення членів опозиції завадити їхній участі у парламентських виборах наступного року та президентських виборах 2015 року;
d. оскільки 12 жовтня Служба безпеки України порушила нову кримінальну справу проти Юлії Тимошенко та колишнього прем’єр-міністра Павла Лазаренка, яких звинувачують у змові, будучи президентом та реальним власником компанії «Єдині енергетичні системи України», з метою розтрати державних коштів України в особливо великих розмірах;
e. оскільки до кримінальної відповідальності притягається все більша кількість посадовців, включаючи міністрів колишнього уряду, але переважно (заступників) голів державних департаментів та інспекцій, голів підрозділів правоохоронних органів, суддів районних судів та голів органів місцевої влади;
f. оскільки уряд України зобов’язався запровадити низку правових реформ, які б привели цивільне та державне право України у відповідність до європейських та міжнародних стандартів;
g. оскільки ЄС продовжує наголошувати на необхідності поважати верховенство права, включаючи справедливі, неупереджені та незалежні судові процеси, тим самим уникаючи небезпеки спровокувати враження про вибіркове застосування судових заходів; оскільки ЄС вважає ці принципи особливо важливими для країни, яка прагне вступити у глибші договірні відносини та створити політичну асоціацію з Союзом;
1. Вважає, що поглиблення відносин між ЄС та Україною та пропонування Україні європейської перспективи мають велике значення та є в інтересах обох сторін; визнає прагнення України згідно зі статтею 49 Договору про Європейський Союз, за умови, що будуть дотримані всі критерії, включаючи повагу до принципів демократії, прав людини, фундаментальних свобод та верховенства права;
2. Засуджує обвинувальний вирок колишньому прем’єр-міністру Тимошенко як порушення прав людини та зловживання судовою системою для політичного переслідування провідних опозиційних політиків України; наголошує на тому, що закон, який був вибірково застосований до Тимошенко, походить з радянських часів та передбачає кримінальне переслідування за політичні рішення; у той час як Статті 364 та 365, які наразі розглядаються Верховною Радою, не відповідають стандартам ЄС та ООН;
3. Закликає українську владу забезпечити справедливий, прозорий та неупереджений судовий розгляд апеляції Тимошенко, якщо вона її подаватиме, та інших судових процесів проти членів колишнього уряду; наполягає на тому, що Тимошенко необхідно дати змогу скористатись своїм правом на повноцінну участь у політичних процесах вже зараз та на майбутніх виборах в Україні;
4. Занепокоєний тим, що судовий процес проти Тимошенко повністю суперечить проголошеній українським урядом відданості демократії та європейським цінностям;
5. Висловлює свою щиру стурбованість триваючим перебуванням під вартою колишнього Міністра внутрішніх справ Юрія Луценка, якому поки що не був винесений вирок, та іншими аналогічними справами;
6. Наполягає на тому, що всі судові процеси проти колишніх та чинних високопосадовців уряду повинні проводитись у відповідності до європейських стандартів справедливості, неупередженості, прозорості та незалежності;
7. Вважає, що якщо не буде переглянуто вирок Тимошенко, це поставить під загрозу підписання Угоди про асоціацію та її ратифікацію, ще більше віддаляючи країну від реалізації її європейської перспективи; висловлює занепокоєння певними ознаками згортання демократичних свобод, а також можливим перетворенням державних інституцій на інструменти здійснення партійних цілей та політичної помсти;
8. Наголошує, що зміцнення верховенства права та внутрішні реформи, включаючи достойну довіри боротьбу з корупцією, є важливими не тільки для підписання Угоди про асоціацію та поглиблення відносин між Україною та ЄС, але й для консолідації демократії в Україні;
9. Вітає згоду, досягнуту щодо Угоди про глибоку та всеохоплюючу зону вільної торгівлі; вважає цю угоду міцною основою для можливого завершення переговорів щодо Угоди про асоціацію між Європейським Союзом та Україною;
10. Висловлює стривоженість повідомленнями про погіршення свободи та плюралізму преси в Україні; закликає владу вжити всі необхідні заходи для захисту цих невід’ємних аспектів демократичного суспільства, а також утриматись від будь-яких спроб контролювати, прямим або непрямим чином, зміст повідомлень у національних ЗМІ;
11. Рішуче підтримує рекомендації, висловлені у спільних висновках Венеціанської Комісії та ОБСЄ/БДІПЛ щодо проекту закону про вибори народних депутатів; вважає необхідним ухвалення та запровадження цих рекомендацій належним, інклюзивним та всебічним шляхом із залученням опозиції та громадянського суспільства;
12. Закликає всі політичні сили в Україні провести чесні та прозорі дебати щодо процесів прийняття політичних рішень; наполягає на тому, що розслідування можливих невдач в процесі прийняття політичних рішень повинні проводитись парламентською слідчою комісією;
13. Вважає, що нещодавно перенесена зустріч з президентом Януковичем могла б стати чудовою можливістю вирішити серйозні проблеми, озвучені українській владі, а також відновити конструктивний діалог, який міг би привести до парафування Угоди про асоціацію за умови, що буде досягнуто значного прогресу щодо усунення існуючих технічних та політичних перешкод; закликає Раду та Комісію заново призначити перенесену зустріч з президентом Януковичем так, щоб вона відбулась до запланованого на грудень 2011 року Саміту Україна-ЄС;
14. Закликає Комісію допомогти судовій реформі в Україні, краще використовуючи Програму розбудови спроможностей ЄС, а також розглянути можливість створення Консультативної групи високого рівня для допомоги Україні в її зусиллях щодо гармонізації із законодавством ЄС, включаючи судову сферу;
15. Доручає своєму президенту передати дану Резолюцію Раді, Комісії, Віце-президенту Комісії/ Верховному представнику Союзу з питань зовнішньої та безпекової політики, урядам та парламентам держав-членів, уряду і парламенту України, а також Парламентській Асамблеї Ради Європи і ОБСЄ.

Популярность: 4% [?]