Юрій Кармазін, народний депутат України, фракція «НУ-НС»: «Якщо в нас сьогодні нема більшості, а це очевидно, то більшість може прийняти той закон, який вона захоче»

Хто сьогодні є справжньою опозицією, а хто – псевдо опозицією? Чому лунають обвинувачення на адресу деяких опозиціонерів?

Тетяна ДЕМ’ЯНЕНКО: Наш гість: Юрій Кармазін, народний депутат України, фракція «НУ-НС», Партія захисників Вітчизни. Сьогодні в програмі ми продовжимо обговорювати закон про вибори та декриміналізацію економічних злочинів.
Верховна Рада ухвалила закон «Про вибори народних депутатів». Новий закон передбачає змішану виборчу систему, 5% прохідний бар’єр, а також заборону блоків партій та графи «Проти всіх». Відповідно до закону вибори до Верховної Ради проводяться за змішаною системою. 225 депутатів обираються за пропорційною системою в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі. Ще 225 – за мажоритарною системою в одномандатних виборчих округах. Ми часто чуємо, що при ухваленні того чи іншого закону не були враховані пропозиції опозиції. В принципі, багато галасу ми сьогодні чули в Раді, хто є справжньою опозицією, а хто є псевдо опозицією. Водночас при підготовці цього документу було враховано низку пропозицій опозиції. Зокрема, Рада підтримала вимогу наявності медичної довідки для голосування за межами виборчої дільниці, забезпечення права замінювати кандидатури членів виборчих комісій, друк виборчих бюлетенів виключно зі ступенями захисту. Також ми чуємо і критику з вуст багатьох експертів, котрі називають його істотним кроком назад. І процедура прийняття, і зміст закону викликають дуже багато запитань. Сьогодні про це заявив в ефірі Радіо «Ера-FM» Юрій Ключковський, Ваш колега. Ви підтравили цей закон. У Вас не виникло багато запитань, як у пана Юрія? Хто сьогодні є справжньою опозицією, а хто – псевдо опозицією? Чому лунають такі обвинувачення на адресу деяких опозиціонерів?
Юрій КАРМАЗІН: Безумовно, не закон про вибори є головним. В тому числі про ті речі, які відбувалися сьогодні в сесійний день, вчора, позавчора. Бо відразу можна було побачити, хто – справжня опозиція, хто – ні, коли сьогодні просто так було прийнято рішення про підвищення цін на все. Тобто про підвищення податків. Були внесені зміни до Податкового кодексу. Про це ніхто не знає. Всі змовчали. А піднялися ставки на акцизний збір, на першу реєстрацію транспортного засобу, на екологічний податок, за користування надрами, податок за земельні ділянки, який буде стосуватися абсолютно всіх, збір за користування радіочастотним ресурсом, за спеціальне використання води, яке ляже на людей, за використання лісових ресурсів. Всього біля 3 млрд. Це було внесено тоді, коли в залі з тих, хто називають себе опозиціонерами, нікого не було. І навіть сказати, що цього не можна приймати в цілому. А цей законопроект був зареєстрований Каракаєм і Царьовим. Взагалі такі речі не можна було вносити. Тільки до 1 червня по Бюджетному кодексу можна було вносити такі зміни, нові податки встановлювати. А ці податки вже з 1 січня 2012 року вони хочуть встановити. Опинився, звісно, тільки один представник Партії захисників Вітчизни. Це був я, який взяв слово і сказав: «Я категорично заперечую проти того, щоб Ви ставили прийняття його в цілому. Я розумію, що у Вас вистачить карток». Було присутніх в залі 43 депутати від Партії Регіонів, 13 комуністів і 13 представників Литвина. Таким чином, вони забезпечили свої 245 голосів по різним голосуванням. Тобто людей в залі не було, але карток в них вистачало. Тим не менше, я не дав змоги провести ні цей закон в двох читаннях, ні інший закон, страшний, про теплопостачання. Цей закон дозволив би відключати від теплопостачання в опалювальний період. Колись вже таке було, коли ми приймали закон, коли військові частини відключили. І зараз це загрожує і підприємствам охорони здоров’я, і освіти, і підприємствам МЧС чи прикордонної служби, чи Міністерства оборони чи іншим правоохоронним органам.

Тетяна ДЕМ’ЯНЕНКО: Яким чином Ви запобігли цьому?
Юрій КАРМАЗІН: Я просто добре знаю закон «Про регламент» і знаю, як ним користуватися. Я зразу зробив застереження, що якщо хтось заперечує, то не можна в цілому прийняти закон. Я зразу зробив застереження, щоб воно йшло для стенограми, що воно йде від депутата. А в мене зараз 4 суди, які я веду з керівництвом Верховної Ради в Адміністративному суді. Вони тягнуться перманентно. Через що? Через ці порушення регламенту. На що мені вже і Володимир Михайлович Литвин, і Адам Іванович Мартинюк просять відкликати мої позови. Я кажу їм, що вони мають поважати закон.

Тетяна ДЕМ’ЯНЕНКО: Яка перспектива в цих судових справах?
Юрій КАРМАЗІН: Я думаю, така ж, як в усіх судах. Це я Вам сказав, хто є справжньою опозицією, а хто –ні. Ті, хто ходять на шоу та телепередачі. Ви ніколи мене не відволічете з засідання ВР. Ніхто і ніколи. Може підійти 10 каналів і 10 радіостанцій. Я не вийду, тому що мене виборці обрали працювати у Верховній Раді. Я там не маю пропустити жодного слова, жодної коми, і маю боротися за це. Сьогодні, знаєте, що сталося? 116 позицій на 25 сторінках – це зміни до Митного кодексу – одним махом, тобто всі погрішності проголосували. Це притому, що вони не слухають поправок. А ті, хто називають себе опозицією, то якраз і є псевдо опозиція. Я не є в опозиції до свого власного народу. Я — в опозиції до чинної влади. А що стосується закону про вибори, то політика – це мистецтво компромісу. Якщо в нас сьогодні нема більшості, а це очевидно, то більшість може прийняти той закон, який вона захоче. Це величезна перемога саме опозиції, а не тих, хто себе до неї нібито долучає. Є багато тих сил, які є поза межами парламенту та і в парламенті, які вважають себе нібито опозиційними. Ми добилися, діючи абсолютно узгоджено, фракція «НУ-НС» разом з фракцією «Батьківщина, маючи в тилу всіх, хто зрадили та стали «тушками». А таких понад 50 чоловік, які вийшли з блоку «БЮТ-Батьківщина» та це близько 10 осіб, які вийшли з блоку «НУ-НС». Це ті, хто зрадили виборців та змінили свої переконання. Тих виявилося більше. Вони в тилу. А нам вийшло цією третиною від парламенту відбиватися. Що ми зробили? Ми заявили свої політичні позиції, які полягали в тому, що по новому закону мають проводити наступні вибори. Чому? Щоб була відповідальність влади. Ну як це, ми з Вами зіграли партію в шахи, а потім Ви переставляєте і кажете, що тепер Ви чорними, я – білими. Але правило змінюємо отак. Хіба це можливо? А це влада, яка це робить. Але вони вже багато для цього зробили, щоб змінилися ці правила. І ми виставили кілька проблем. Перший блок проблем політичний. Або залишається та система, яка була, і ми її хотіли покращити. Ми хотіли відкрити закриту частину списку. Ми це вимагали письмово та усно. Ми на всіх зустрічах це заявляли. 74 партії дали свої погляди і до європейських інституцій, провели круглі столи. Отримали допомогу Венеціанської комісії, але на превеликий жаль, Венеціанська комісія за нас не вирішить питання. Нам треба було шукати спільну мову. І ми добилися того, що призначили нашого представника фракції Руслана Князевича, молодого та зрілого політика, порядну людину, щоб його призначили головою комісії. Ми – меншість, але наш голова. Звісно позиції цього голови шаткі, бо заступником йому дали першого заступника голови Верховної Ради Адама Мартинюка. Ви добре розумієте, як йому там було непросто. Що таке головування – це було просто спікерство. Потім ми надали політичну вказівку, коли вони взяли перерву. Ми сказали, що робимо відкриті списки, як це хотіли люди. Регіонали не хотіли цього. Вони мають два види депутатів. Одні – чорноробочі. Другі – яких вони хочуть втиху провести. Мільярдери та мільйонери. Під це їм категорично не треба відкривати списки. Вони бояться цього. Вони зразу відкинули відкриття списків. Було подано пресою, що ми виходимо з переговорів, якщо не буде на користь політичних партій – 300 місць, і 150 місць – на мажоритарні округи. Ми хотіли розрушити ідилію влади, яка вже рік фінансує виборчі округи, в тому числі депутатів «тушок» і своїх депутатів. В змінах до Державного бюджету вже давно підготовлено фінансування лікарень, доріг, мостів. Нібито це роблять глави адміністрацій, губернатори. Насправді, це наш з Вами стакан з водою, який на всіх треба поділити. Коли приймали Бюджет, я звернувся з тим, що в нас прихована частина Бюджету. Я нарахував понад 100 млрд. грн., прихованих в Бюджеті. 150-160 млрд. грн. буде вкладено в Євро-2012. З коштами місцевих рад це ще на 20-30 млрд. більше. А яка віддача? На наступний рік ніякої гривні не заплановано, що буде якийсь приход. Зрозуміло, дорога не дасть віддачі, не дасть віддачі стадіон. А інші речі мають давати віддачу. І ця віддача, в тому числі податки, мають буди обраховані. Нема розрахунків. Яка нормальна людина буде складати Бюджет та забирати гроші у чорнобильців, у дітей війни? Люди, які вивозили паливо з реактора, які захистили нас собою, своїм тілом, душею, життям. Ті, хто вижили, добивалися встановлення пенсії,яка положена за законом – 10 мінімальних пенсій. Це максимум – 8 тис. грн., якщо це інвалід першої групи. Для інших груп – менше. Суди прийняли рішення. Людям почали виплачувати – кому 3 тисячі, кому – 4 тисяч, кому – 7 тисяч. А якщо інвалід першої групи, а це значить, що в нього взагалі не працює якийсь орган. Йому треба тільки на ліки ці гроші. Ці рішення судів виконувалися при всіх урядах. Була прем’єр Тимошенко – виконувалися. До Тимошенко – виконувалися. Навіть при Януковичу у 2006—2007 рр. виконувалися. Зараз раптом з’явилося в нас «великое чудо» — Микола Янович Азаров, великий знаток та шанувальник української мови. Взагалі-то він не приймає депутатів. Якщо взяти Миколу Азарова, як об’єкт, то по кожному його дні в уряді можна порушити кримінальну справу по статті 365, як мінімум. Людина бере на себе сміливість та дає доручення, яке фіксується, припинити виплати за рішеннями судів пенсій. Тоді як стаття 124 ч. 5 говорить, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України. Поки судове рішення не скасоване ніким, ніякий «шнурок» не має право його не виконувати. Я спитав його, яке право він мав «потоптатися» по Конституції. Сьогодні до мене звертаються чорнобильці. Вчора я мав бути в Лубнах. Там був великий збір чорнобильців.

Тетяна ДЕМ’ЯНЕНКО: Що Вам відповіли?
Юрій КАРМАЗІН: Але мені треба було обирати, чи бути присутнім та вносити поправки в закон про державну службу, де фактично її перетворили в служку. Службовців перетворили в таке послушне знаряддя. Їх позбавили захисту профспілок. Це не законно та не конституційно, але це зробили. Їх позбавили багатьох надбавок, які вони мали. Тобто змушують цих чиновників. Корупціонери серед чиновників – це ті, які вже досягли такої висоти, коли його підпис, щось значить. А ті, хто працює, та на кому все будується, вони мають 900-2000 грн. зарплати. Вони служать за вислугу років. Вони тримаються цього. Вчора дуже багато серйозних законів приймалося, і звісно, я не міг поїхати. Ще 14 січня, коли Азаров вніс законопроект про рішення судів, я відразу почав бити на сполох. На другий день я вийшов на трибуну і сказав, що там такий-то законопроект, але мене не зрозуміли, нажаль. По всім цим людям зупинили виплати. Я не знаю, як вони це зробили. Це всі пішли на злочин, і у Пенсійному фонді. Вони почали виконувати незаконну вказівку, хоча в Конституції написано, що незаконні накази не можна виконувати. Якщо у Вас була пенсія судом поновлена, що Вам треба було платити 3 тис. грн. чи 3,5 тис., Вам раптом повернули 1-1,5 тис. грн. Сьогодні Азаров відповів, що вони платять стільки, скільки є можливості в Бюджеті. Якщо ти не можеш керувати урядом, ти маєш піти у відставку. Рішення судів можуть скасувати тільки самі суди. Причому вищестоящі суди, на які зараз йде полювання. Верховний суд. Через те, коли приймається Бюджет, то очевидно, як роздати всім? Сьогодні розглядався звіт слідчої комісії по «Лівеллі». Встановлено, що біля 3 млрд. грн. «Лівелла» не сплатила. На якій підставі? Нібито вона заснована в 2006 році, але спільним підприємством за участю польського громадянина, який вклав аж 400 дол. Вкласти 400 дол., щоб сьогодні не сплатити податків на 3 млрд. державі і продавати продукцію НПЗ – це треба умудритися. Причому чітко видно корупційні складові, коли прокуратура Кременчука відкликає свою заяву. Виграли в Апеляційному суді в Харкові. Не виконується рішення. Дають можливість йти в вищий суд, той суд скасовує та посилає на апеляційний рівень. І раптом всі по одній команді: Податкова, прокуратура, митниця — відкликають апеляційну скаргу, тобто роблять діру у 3 млрд. Як таким чином можна нагодувати чорнобильців? Якщо таких «лівелл» сьогодні 7 тис. штук.

Тетяна ДЕМ’ЯНЕНКО: ВР майже без суттєвих змін ухвалила поданий Віктором Януковичем закон Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності. Цим законом визнано, що склад деяких злочинів, за які Кримінальний кодекс визначав покарання, тепер не має ознак суспільно небезпечного діяння. Тобто ці злочини для більшості громадян більше не є небезпечними. Що це за злочини? Це зокрема заняття забороненими видами господарської діяльності, обман покупців та замовників. Це що означає? Це розв’язує руки, роби, що хочеш, і за це тобі нічого не буде?
Юрій КАРМАЗІН: А інші Вам статті не сподобалися? Я три роки свого життя присвятив прийняттю Кримінального кодексу і керував групою. Це невігластво, яке зараз запропоноване, прийнято. Все, що підготував комітет, а це здоровенний закон і воно було відправлено в корзину, більшість проголосувала тільки те, що було в першому читанні. Декриміналізована контрабанда. Це значить, що якщо цей закон підпишуть, то ті люди, які вчинили злочини проти економічної безпеки держави, будуть не просто звільнені, будуть вважатися не судимими. Це спеціально під когось робилося, кого треба витягнути із тюрми. Є абсолютна річ, це ми декриміналізували такі діяння як фальшивомонетництво чи випуск цінних паперів. Ми йдемо нібито в Європу. У Франції по статті 442-2 до 30 років позбавлення волі за такий злочин передбачено. В Німеччині, Угорщині, Фінляндії, Росії — позбавлення волі. У а Франції ще до тих 30 років ще 450 тис. євро штрафу. У нас — декриміналізація. Незаконні дії щодо приватизаційних паперів або не дотримання вимог щодо приватизації. Ви розумієте, що відбувається? Тобто дається сигнал, декриміналізуються дії тієї частини, яка нахапала все майно, вона мала виконувати ті зобов’язання, які вона на себе взяла. Якщо вона не виконує, то у них майно мали забрати і могли порушити кримінальну справу. Тепер ці люди, хто забрали — їх повністю відводять від відповідальності. Це справжня мета цього закону. Там є незаконні дії у разі банкрутства. Тобто «свої пацани» зробили по відношенню до своїх пацанів. Я зразу розписав все тими словами, як я собі це уявляю і підписав президенту, щоб він наклав вето. Бо його хтось грубо підставив з Вашого оточення. Більше того, я написав президенту, щоб він знав, що це є поганий плагіат з російської пропозиції, яка прозвучала в квітні цього року і де було теж частково декриміналізовано. Дуже поганий, невдало виконаний плагіат. До статті 365 цього закону, яку вмонтувала пропозиція, була прикута увага. Тут внесли зміни в статтю 27 КПК, коли кримінальні справи можуть бути порушені не інакше, як за скаргою потерпілого. Тут виявляється, що вони мають порушуватися і по тим справам, які мають загальносуспільний інтерес, і там не може бути ніякого потерпілого. БЮТ покинув зал, бо не бачив можливості далі протистояти цьому, коли розглядали цей закон. Статтю 365 пропонували по-різному розписати. Якщо не має якогось матеріального зиску, то це має бути декриміналізовано, чи просто видалити цю статтю, чи написати, що вона не розповсюджується на керівників колегіальних органів. Була безліч варіантів, на які можна було піти, якби була політична воля. Але регіонали розгубилися, потім сказали, що їм не було дзвінка. Чекали, президент полетів за кордон. Відмашки, звісно, не було, і не могло бути. Якщо ми повернемося до закону «Про вибори», то як не дивно, ці закони пов’язані між собою. Опозиція мала кілька сценаріїв дії. Або взагалі вийти з процесу і не покращувати закон. І зробити так, як сталося в Криму, коли з 20 кандидатів по виборчому округу, який звільнився, 17 просто познімали свої кандидатури, а їхні представники в комісіях залишилися. Вони всі були скуплені однією політичною силою. З 36 тис. виборців прийшли тільки 6 тис. З 18% виборців впевнено отримав перемогу представник Партії Регіонів. Для того щоб не було того, що вони продемонстрували в Криму кілька днів тому, ми поставили 20 технічних вимог до цього закону. 17 з них – були враховані. Через це ми свідомо вимушені були зняти свої вимоги, які ми говорили, бо інакше ми розуміли, що буде той закон, який в найгіршому варіанті поданий депутатами. Існував інший варіант. Вони могли прийняти в першому читанні те, що ми просимо, як це вже було з пенсійним законодавством, чи як це було з декриміналізацією, коли комітет прийняв, а потім Чечетов махнув рукою, і все вийшло по-іншому. І буде інший закон. Щоб цього не було, опозиція поставила чітку умову: якщо ми до чогось домовимося, то давайте і дотримаємося. Вперше була продемонстрована сила слова. Сила слова опозиції та сила слова влади. Але наскільки один одному ми не довіряли, що було сказано безпрецедентні речі. Закон вчора був розданий за 10 хвилин. Князевич вийшов доповідати, а є ще читав, бо його тільки роздали. Але внести ми ніяких поправок вже не могли. В тому числі через те, що за рішенням комісії це вніс сам Руслан Князевич. Історія розсудить, чи правильно ми зробили. Ми зробили закон, де принаймні, можна доводити справедливість, по якому у наших громадян не мають вкрасти виборче право. Хоча все можливо, але це буде залежати від людей. Якщо люди підуть на вибори, якщо вони скажуть «ні» бандитській владі, то буде все нормально в парламенті та правильно. Я не сумніваюся в цьому. А історія розсудить, чи правильно ми зробили. Я до останнього вагався. Але я дав слово. Якщо підуть на такі поступки, то очевидно, і ми підемо на такі поступки. Таким було одноголосне рішення політради блоку «НУ-НС». Таке саме рішення було і в БЮТ. Через це ми і проголосували за цей закон.
СЛУХАЧ: Мені 87 років. Я – інвалід 2-гої групи. Одинока людина. Вижити мені з радянською інженерною пенсією, Ви знаєте, як. У мене є заощадження в ощадній книжці. Я пропоную, щоб мені віддали з моїх книжок 50%. А 50% держава нехай якось спише. Допоможіть таким людям. Нас таких не багато.
Юрій КАРМАЗІН: Потрібна реструктуризація. Прем’єр Тимошенко намагалася віддавати по 1000 грн. Її кидали на сміх. Але це було б набагато краще та легше зробити, ніж ми сьогодні віддаємо в 16 офшорних компаній. Фінансуємо Швейцарію, Кіпр та інші країни. Дуже небідні країни. А наші люди в такому страшному становищі. Потерпіть, будь-ласка. Я не бачу виходу, як сьогодні їх змусити це зробити. Можна зробити реструктуризацію. А що не можна було зробити реструктуризацію по відношенню до вчителів, які не получають по статті 57, до шахтарів? Все це можна було б зробити. Але це треба хотіти. На сьогодні це не в моїх силах. Я не можу Вам допомогти. Я з задоволенням буду все робити, поки б’ється серце.
СЛУХАЧ: Чому Верховна Рада розширилася з 350 до 450 депутатів? Чому Литвина не відправляють у відставку, коли закони приймаються, навіть коли в залі майже немає депутатів?
Юрій КАРМАЗІН: Конституційна чисельність депутатів і була до прийняття Конституції 1996 року – 450 депутатів. Очевидно, Ви мали на увазі, що збільшувала чисельність Партії Регіонів. Народ України не проголосував за це число. А проголосував за 170 членів Партії Регіонів. Сьогодні їх вже біля 200, плюс «тушки», плюс литвинів ці та комуністи, які голосують разом з ними. Що стосується Володимира Литвина, ми весь час вимагаємо, щоб була поіменна фіксація всіх, хто є. Ми розписуємося вранці о 9-тій ранку, та о 16-тій годині після обіду. Але не зважаючи на відсутність в реєстрації підписів, бо люди фізично знаходяться в Монако, хто – в Донецьку. Я кожного ранку вимагаю від Адама Мартинюка чи Литвина, щоб вони оголошували, де люди, скільки у відрядженнях, щоб заблокували їхні картки. Не превеликий жаль, це через раз вдається добитися.

Тетяна ДЕМ’ЯНЕНКО: Що Вам відповідають на всі ці вимоги?
Юрій КАРМАЗІН: Відмахуються, бігом починають читати порядок денний. Я не можу сказати, що зовсім не чують. Вони, як правило, дають доручення, що повідомте, і потім під великим тиском все-таки читають, хто де знаходиться. Але все одно нам не вдається заставити заблокувати ці картки. А керівництво Верховної Ради сьогодні обирає більшість. Помер представник БЮТ, голова комітету по науці та освіті і що після нього? Віддали регіоналу це місце. В нас немає кількості, щоб ми передавили. Більше того, вони зробили серйозний наступ на свободу слова, вони весь час це роблять. Вони позбавили нас «години різного». Чому? Щоб люди не чули, що відбувається, щоб депутати не говорили, що наболіло. Люди звертаються та просять, щоб оголосили те чи інше. До мене, наприклад, звертаються з Артемівського будинку дитини, де діти-сироти. Будинок сподобався олігархам, вони вирішили звідти дітей вижити. Вже прийнято рішення Апеляційним судом Донецьку. Залишилося тільки сподіватися на Вищий Адміністративний суд України. Сподівань мало, але вони є. До мене звертаються люди з того самого Донецька, які просять обнародувати, що картоплю в дитячі їдальні закуповують по 5,2 грн. при ціні на ринку в 1,5 грн. Так по всьому. Навіть цих дітей в кілька разів об’їдають. Їх можна годувати дуже добре. Мене просили обнародувати страшні данні по Київському інституту епідеміології та інфекційних хвороб Академії медичних наук, де з 11 млн. закупок на 1,243 млн. – це перевищення цін на ліки, які можна купити в аптеці. Цілу табличку мені дали, щоб я виступив у Верховній Раді. Так страшно крадуть.
СЛУХАЧ: Мені вже 3,5 роки не віддають депозити. В мене є рішення суду, а ця кредитна спілка знаходиться в Луганську. Що робити?
Юрій КАРМАЗІН: Якщо є рішення суду, то треба звертатися до судового виконавця. Хай накладають арешт на рахунки. А якщо ця кредитна спілка мала якусь іншу мету, а не здійснення фінансової діяльності, шахрайським способом вимагала, то ми ставимо питання про порушення кримінальної справи проти керівників таких спілок. І намагаємося якось повернути людям ті кошти.