Юрій Кармазін: «Місцеві вибори відбудуться. Але пізніше і – за європейськими стандартами»

Політичне життя в Україні вирує, і лідер Партії захисників Вітчизни, народний депутат Юрій Кармазін перебуває у ці дні «на передовій».

По-перше, він виступив ініціатором перенесення дати місцевих виборів, які мали відбутися трохи більше, як за три місяці.

По-друге, наполегливо привертає увагу парламентаріїв до недосконалості виборного законодавства, яке вже стало причиною розгляду результатів другого туру президентських виборів у суді і загрожує не меншими проблемами під час проведення місцевих виборів.

По-третє, Юрій Кармазін бере участь у виробленні консолідованої позиції фракції «Наша Україна – Народна самооборона» у зв’язку з тим, що фракцію намагаються залучити до нової коаліції з Партією регіонів.

Останні події політичного життя коментує в інтерв’ю нашій газеті їх активний учасник – народний депутат, Голова Партії захисників Вітчизни Юрій Кармазін.

-         Юрію Анатолійовичу, за Вашою пропозицією, парламент скасував власну ж постанову, ухвалену в жовтні 2009 року, про чергові вибори депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів 30 травня 2010 року. Ваша пропозиція викликала бурхливе обговорення, адже більшість партій, в тому числі і Партія захисників Вітчизни, вже були готові «до бою». Чому Ви все-таки запропонували відкласти вибори?

-          Рішення про необхідність відтермінування місцевих виборів була очевидна для всіх, хто задіяний у політичний процес. Для проведення виборів 30 травня уже цими днями потрібно було б починати кампанії та активну підготовку з боку державних служб. А грошей на вибори немає – тому що досі не затверджений бюджет. І віднайти кошти із якихось додаткових резервів також складно, тому що економічна криза поглинула усі запаси.

Крім того, ми бачимо, що політичні партії досі перебувають у процесі з’ясування остаточних результатів президентських виборів. На прикладі останнього голосування ми бачимо усі недоліки виборчого законодавства, які потрібно виправляти. Останні місяці парламентаріям було не до цього, оскільки тривала президентська кампанія. Але зараз нам потрібно повернутися до удосконалення законодавства. Тому що інакше ми не зможемо провести чесні вибори.

Замість того, щоб організовувати голосування аби як, я запропонував перенести його, внести відповідні зміни до законів, усунути в них протиріччя і тоді вже провести вибори згідно найвищих європейських стандартів.

Адже законодавство, яке стосується проведення місцевих виборів, — іще більше протирічне, ніж закон про вибори президента.

-         Про яке удосконалення законодавства йде мова?

-         Зокрема, в законах залишаються неузгодженими терміни, на які обираються міські голови та депутати місцевих рад. Іде розбалансування.

Згідно змін до Конституції, які набули чинності у 2006 році, депутати сільської, селищної, міської, районної, обласної ради обираються строком на п'ять років. При цьому залишається чинною частина друга статті 141 Конституції України, якою встановлено, що сільські, селищні та міські голови обираються територіальними громадами строком на чотири роки.

Конституцією Автономної Республіки Крим також передбачено чотирирічний строк повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим.

Проблема, викликана відмінністю у строках повноважень місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, може постати перед Україною після проведення  чергових місцевих виборів у 2010 році, оскільки строк повноважень обраних на цих виборах сільських, селищних, міських голів становитиме чотири роки, а строк повноважень депутатів сільських, селищних, міських, районних, обласних рад –  п'ять років.

Така відмінність у строках повноважень представницького органу Автономної Республіки Крим, місцевих рад та голів територіальних громад не узгоджується з логікою Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і може призвести до розбалансування роботи всіх органів місцевого самоврядування.

Крім цього, проведення виборів депутатів місцевих рад неодночасно з виборами сільських селищних міських голів призведе до значного збільшення видатків з Державного бюджету України.

Крім цього, в усіх радах представники громад висловлюються за те, що треба міняти систему виборів. Треба збільшити підзвітність депутатів перед виборцями, надати можливість відкликати обранця, якщо він не виконує взятих на себе зобов’язань.

Саме тому проект постанови, який я подав, пропонує комітету Верховної Ради з питань державного будівництва і місцевого самоврядування невідкладно надати пропозиції щодо удосконалення системи виборів на місцях.

Комітет має розробити відповідні пропозиції у зв’язку із рішенням Конституційного суду України № 13рп 2009 від 4 червня 2009 у справі за конституційним поданням Київської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 141 Конституції України, а також внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо зміни виборчої системи на місцевих виборах.

Я вважаю, що наші місцеві вибори мають відбуватися так, як вони відбувається в усіх демократичних країнах світу – на підставі чітко окреслених законодавством вимог, без подвійного тлумачення і можливості фальсифікацій.

Ми зараз говоримо не просто про зміну системи обрання, а про глибоку реформу принципів формування органів місцевого самоврядування. І це є надзвичайно важливий процес, оскільки місцева влада має отримати в Україні і більшу самостійність, і більші повноваження, і більшу відповідальність. Тому проводити вибори нашвидкуруч – це означає відкласти реформи іще на п’ять років і закласти міну уповільненої дії під усі місцеві органи влади, термін повноважень яких нечітко визначений.

-         Тож коли тепер відбудуться місцеві вибори?

-         Визначення дати – це наступний етап. Я не виступав поки що з конкретними пропозиціями.

Загалом ухвалення постанови, яка відтерміновує проведення місцевих виборів, вимагає подальших рішень парламенту.

Потрібно попередньо схвалити законопроект 4177 «Про внесення змін до Конституції України (щодо строків повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів)». Слід детально його ще раз проаналізувати і визначити  в цьому законопроекті дату виборів, які мають відбутися, а потім направити до Конституційного Суду для розгляду. Після одержання висновку Конституційного Суду  України, але не пізніше  9 липня 2010  року, парламенту необхідно прийняти рішення про попереднє ухвалення законопроекту 4177.

1 вересня  2010 року, у день відкриття наступної чергової сесії  Верховної Ради України, парламенту слід прийняти законопроект 4177 як закон і направити його до Президента України на підпис та оприлюднення.

І, звісно ж, прийняти Постанову Верховної Ради України  щодо  дати  проведення  місцевих виборів. Але головне – прийняти  закон, згідно з якою системою виборчою ми будемо проводити  вибори районних, міських  і  обласних рад.

-         Як Ви оцінюєте останні події, пов’язані із судовим розглядом звернення Ю.Тимошенко щодо масових фальсифікацій у другому турі виборів президента?

-         Вважаю, що це був певний тест на демократичність української судової системи, яка цей екзамен не склала. Ми всі чекали, чи визнають нормальним те, що за Януковича голосували «мертві душі», але дива не сталося. Суд поставився до скарги кандидата в президенти формально. Тому не було сенсу брати участь у судовому процесі із заздалегідь визначеним результатом.

-         Голова парламенту Володимир Литвин заявив, що він готовий 2 березня оголосити про розпуск коаліції, якщо йому не нададуть 226 підписів на підтвердження існування нинішнього альянсу між НУНС, БЮТ та Блоком Литвина. Як Ви прокоментуєте таку заяву?

-         По-перше, хочу зазначити, що як би там не розгорталися події, а Партія захисників Вітчизни не боїться парламентських виборів і готова захищати вибір народу, а також робити усе можливе, щоб фальсифікації ніколи більше не повторилися.

Я вважаю, що на голову парламенту тисне Партія регіонів, яка очікує, що депутати НУНС злякаються перевиборів і погодяться на коаліцію з партією Януковича.

Зазначу тільки, що збір підписів депутатів за коаліцію нічого не вирішує. Є дві норми Конституції: стаття 83, яка присвячена утворенню коаліції, і стаття 58.

Стаття 83 говорить про те, що створюють коаліцію не окремі депутати, а депутатські фракції. А у фракціях, звісно, приймає рішення більшість. А стаття 58 зазначає, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. І Володимир Литвин добре це розуміє. Але під тиском Партії регіонів вимагає від діючої коаліції підтвердження коаліції підписами кожного депутата, що не вимагає Закон України «Про регламент Верховної Ради України».

-         Чимало політичних аналітиків сподівалися побачити розгорнене масштабне дійство навколо «третього туру» виборів президента, але виглядає так, що конфлікт по лінії Янукович-Тимошенко згасає швидше, ніж всі очікували. На які політичні зміни можна чекати тепер?

-         Думаю, що тепер на перший план виходить не політика, а економіка. Тому що за виборами трохи забули про реальний стан речей. Я закликаю Партію регіонів тепер не ділити владу і ламати своїх опонентів через коліно, а сконцентруватися на вирішенні конкретних завдань, на які очікують усі – і ліві, і праві, і на сході, і на заході.

Слід негайно ухвалити державний бюджет на 2010 рік, поставити питання про Бюджетний кодекс, внести зміни у законодавство про проведення місцевих виборів та розв’язати руки громадам і місцевому самоврядуванню. Зараз не до гасел і мітингів. Потрібно думати, як країна буде виживати. Ви ж бачите, що відбувається навколо зовнішніх запозичень. Циркулюють чутки, що країна на межі дефолту. Потрібно негайно зняти всі ці загрози, заспокоїти ситуацію, навести лад в Національному банку та стримати коливання гривні.

Я неодноразово виступав проти дій нинішнього керівництва НБУ. У зв’язку із досягненням головою Нацбанку 65-річного віку і неможливістю подальшого виконання Стельмахом своїх функцій на цій посаді, слід внести на розгляд парламенту нову кандидатуру голови НБУ. Це допоможе відновити довіру людей до банківської системи і припинить зловживання із державною підтримкою.

А два державних банки, за умови відновлення довіри до них, здатні акумулювати 30-40 мільярдів доларів, які люди зараз тримають під матрацами, але, за наявності твердих гарантій, можуть покласти на депозити. Це ж колосальні внутрішні інвестиції! Дайте ці гарантії людям, і вони принесуть до банків гроші, які почнуть працювати в будівельній галузі, сільському господарстві, відновлять зростання економіки в країні. Ось на чому ми тепер маємо сконцентрувати свої зусилля.

Олександр Стеценко

Популярность: 62% [?]